Tuesday, February 3, 2009

Awasi Pandangan Mata

قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ

Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman "Hendaklah mereka menahan pandangannya, menundukkan pandangan.." (An Nur ayat 30)

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ

Katakanlah kepada orang perempuan-perempuan yang beriman "Hendaklah mereka menahan pandangannya, menundukkan pandangan.." (An Nur ayat 31)

Ayat ini adalah sebagai suatu perintah dari Allah secara khusus kepada mata.Tindakan yg kita perlu buat ialah membacanya ayat ini berulang kali sehingga masuk kedalam Akal (otak) dan seterusnya memikirkannya sehingga masuk kedalam hati.


Bila ayat ini telah masuk kedalam hati (Raja), bila mata melihat perkara yang tidak betul

spt contohnya. bila depan PC tiba ternampak/lihat makcik tak pakai baju atau kakak -kakak yang pakai baju adik-adiknya (Ketat macam sarung nangka...) dll maka Hati akan hantar SMS ( sebab dalam hati sudah ada info ayat tadi) supaya otak ambil action kepada anggota yang berkaitan sebagai contohnya jari supaya klik close, mata supaya tunduk atau mulut mengucap istighfar. Maka ini lah menafaat ayat tersebut membetulkan penggunaan mata


Sebaliknya jika kita tidak membacanya ayat ini (bahasa arabnya - ada aura tersendiri, bukan terjemahnya) kerana antara sebabnya 2 M (Malas atau Mualaf jr/sr - baru masuk islam)

mata kita akan menjadi mata derhaka atau membacanya hanya sampai diotak sahaja, juga tiada tindakan apa-apa terhadap bencana penglihatan tersebut. Hanya apabila sudah berada dihati maka adalah tindakkanya itu pun jika hati tidak dikuasai oleh dua benda nafsu/syaitan Semuga ada baik nya...


Note: komen ini tidak tidaklah tepat tetapi ayat tersebut memanglah tepat.


1 comment: